Wednesday, March 12, 2008

Vaihtosukat tekeillä

Vaihtosukat ovat pääkutimeni tällä hetkellä. Ensimmäisen viikon käytin langan ja mallin valitsemiseen. Sukkalankallatikosta löytyi useita lankoja jotka sopivat toiveisiin, pitsi- ja palmikkosukkamalleja on pilvin pimein ja näistä piti sitten löytää paras mahdollinen yhdistelmä, mieluiten vielä sellainen joka olisi hauska kutoa. Selailtuani neulekirjani ja vietettyäni muutaman tunnin Ravelryssä löysin mallin johon löytyi sopiva lanka ja johon olen ainakin itse tyytyväinen. Toivottavasti vaihtoparinikin on!

På bilden sysn en bit av en socka till ett sockbyte. Jag fick några förslag på färger och bytet i sig förutsatte spets-eller flätstrumpor, men det fanns fortfarande många möjligheter kvar vad gällde garn- och mönsterval. Efter att ha rotat igenom min sockgarnslåda kom jag upp med tre möjligheter vad gällde garn och mönster finn det ju ingen ände på. Efter att ha bläddrat igenom alla mina sockböcker, tillbringat några timmar på Ravelry och vridit och vänt på garnnystanen hittade jag äntligen rätt kombination. Vi får hoppas att mottagaren så småningom kommer att gilla dem också. Jag är i alla fall nöjd.

Eris och garn, det är faktiskt Karisma. Min förra Eris stickade jag också i Karisma (superwas, nu blir det i classic) och jag tyckte det har fungerat utmärkt. Speciellt den förra, den här får jag vänta med ett slutligt omdöme tills den är uppblött och utspänd för att se exakt hur flätorna lägger sig.

3 Comments:

At 2:46 PM, Blogger Memmu said...

Tosi kaunis sukka. Mikä malli tuo on, kun en tunnista?

 
At 12:04 AM, Blogger Memmu said...

Kiitos tiedosta :)

 
At 7:12 AM, Blogger Tikrunmami said...

Suurkiitos vaihtosukista! Niin väri kuin malli olivat oikein mieleiset! Ja sukat olivat juuri sopivan kokoiset. Ovatkin heti tänään jalassa :-).

 

Post a Comment

<< Home