Sunday, October 25, 2009

Kvällens utmaning

När jag väl fått in snitsen på att inte trassla ihop nystanen efter varje varv har Twinkle-stickandet gått väldigt smidigt. Ikväll var det dock dags för lite mer koncentrationskrävande verksamhet, nämligen att fördela om maskorna.

Det jag stickat hittills var fyra delar:
  • höger framstycke
  • vänster framstycke
  • övre bakstycke
  • nedre bakstycke

Maskorna från dessa skulle fördelas om så att de istället bildade ärmar, ben och huva. Spännande, och definitivt en aktivitet som bäst utfördes när overallens mottagare somnat. Jag tror jag fick allt rätt till slut - men ni får gärna påminna mig om att att vänster ben sitter på en rundsticka av fel storlek. Jag har bara fyra 3,5 mm-rundstickor.

Nästa problem var hur man skulle hantera de övriga fyra rundstickorna och de extra nystan som hänger kvar i stickningen. Jag bestämde mig för att packa ner trasslet i en packpåse så att bara den del som stickas på just nu sticker fram. Vi får väl se hur illa tilltrasslat resten blir under tiden, men det kan väl knappast bli värre än om det hängde fritt?

Tähti-haalari edistyy. Vietin varmaan tunnin siirrelleen silmukoita pyöröpuikolta toiselle, mutta uskoisin että tähän on nyt tulossa hihat, lahkeet ja huppu oikeille paikoille. Pussista kurkistaa esiin oikean hihan alku, näin loput neljä pyöröpuikkoa ja neuleessa riippuvat lankakerät pysyvät (toivottavasti) kurissa .

0 Comments:

Post a Comment

<< Home