Saturday, October 10, 2009

Ansa


Ansa on odottanut vuoroaan siitä asti kun sain Punokset Puikoille-kirjan. Garnstudion villalanka-ale toukokuussa oli hyvä syy ostaa langat (Alaska) ja panna toimeksi.

Lankaa kului 18 kerää (ohjeen mukaan 15), mutta keeppini on jokusen sentin pitempi kuin ohjeessa ja tiheytenikin hiukan pielessä. Ainoa ongelma oli painovirhe, jonka takia yritin aloittaa kulman liian aikaisin. Pähkäilin asiaa jonkun aikaa, mutta onneksi suunnittelija oli tavoitettavissa ja apu pikainen. Kiitos Kristel!Kulma aloitetaan siis rivin 24, ei 16, jälkeen, jos joku muu joskus jumittuu samaan kohtaan.

Malli: Ansa (Punokset puikoille, Johanna Koski & Kristel Nyberg)
Lanka: Garnstudio Alaska 18 kerää, väri 11
Puikot: 5 mm ja 80 cm pyörö, pitempi olisi ehkä ollut parempi

Sommarens stora stickprojekt var ett folkdansnummer (nej, jag kan inte längre tänka på stickprojekt utan att placera dem i en dansstil) var en huv-cape med flätor. Mönstret finns tyvärr bara på finska, i boken Punokset puikoille. Det är det första jag stickat ur boken, men det finns fler lockande mönster i den så den kommer nog att dyka upp här igen.



Capen var rolig att sticka trots mängder av slätstickning eftersom det ändå var lite flätor i början och slutet av varje varv. Jag hade lite problem när jag skulle sticka hörnen, men det löste sig med en fråga till designern - problemet var ett tryckfel i boken.

Spännet hittade jag på Knapp-Carlsson.

7 Comments:

At 7:04 PM, Blogger The Willow Fairy said...

Snyggt och imponerande, först trodde jag devar något från Lavolds vikingastickningar, liknar hennes grejer.

 
At 7:40 PM, Blogger Maria said...

Mycket snygg och användbar. Maria L

 
At 8:13 PM, Blogger Call design said...

Jag är så imponerad över din cape, så fin att bära och vacker färg, wow!

 
At 8:36 PM, Blogger drakmakerska said...

Snygg cape! Och jag tror att du har rätt - stickbloggandet kommer inte att vara sig likt efter denna utmaning. Det är många som har dans och stickning som gemensam referens efter detta!

 
At 8:45 PM, Blogger miastick said...

Å, den är så underbar så jag måste kommentera här också. Har kollat in den där boken eftersom jag gillar Kristel Nybergs design mycket. Tyvärr kan jag ingen finska. Hoppas de översätter den till engelska.

 
At 8:39 PM, Anonymous Skräddardotter said...

Vad fin den är!!

 
At 6:33 PM, Blogger StickLena =KnitLena said...

Spännet passar perfekt till capen!
Så härlig och vacker modell!

 

Post a Comment

<< Home