Friday, December 14, 2007

Tangled Yoke Cardigan


Vihdoinkin valmis ja kuvattu!

Olen todella tyytyväinen, villatakista tuli jopa parempi kuin kuvittelin. Malli on upea ja olen iloinen että käytin ohjeessa suositeltua lankaa. Tweedimäisyys elävöitti pinnan ja riittoisa lanka teki villatakista ihanan kevyen. Ainoa vika voisi olla koko, sillä napit pingoittavat ikävästi, mutta toisaalta seuraava koko olisi ollut aivan liian iso. Lankaa kului vähemmän kuin mitä ohje ennusti, vaikka tein sekä takista että hihoista hitusen pitemmät oli menekki yli kerän vähemmmän.

Malli/mönster: Eunny Yang, Tangled Yoke Cardigan (Interweave Knits Fall 2007)
Lanka/garn: Rowan Felted Tweed (<350 g) #157 Camel
Koko/storlek: 38"
Puikot/stickor: 3mm (2,5 mm, 2 mm) (Drops/Addi)

Så var äntligen Tangled Yoke Cardigan klar. Jag är mycket nöjd! Förutom att den var rolig att sticka blev också slutresultatet bra. Kanske hade den varit ännu lite bättre om den varit en halv storlek större, men absolut inte en hel, så jag är egentligen inte så missnöjd.

Jag är glad att jag följde garnrekommendationen i mönstret. Förutom att tweedigheten livar upp ytan blev koftan underbart lätt. Trots att jag gjorde den aningen längre gick det bara åt lite drygt 6 nystan (8 enligt mönstret), vilket gör att koftan väger under 350 g. Ett mycket drygt garn alltså. Eftersom jag köpte garn för att det skulle räcka till nästa storlek har jag fortfarande mer än två nystan kvar att göra något roligt av.

12 Comments:

At 8:24 PM, Blogger Anni said...

Aivan ihana!

 
At 8:27 PM, Blogger Villasukka said...

Ihana, pehmeän näköinen. Väri tuo mieleen viljapellon.

 
At 8:31 PM, Blogger Nasti said...

Ompa upea! Tweedlanka on tosiaankin kuin piste iin päälle.

 
At 9:19 PM, Blogger famu said...

Todella kaunis villatakki!

 
At 11:02 PM, Anonymous Anonymous said...

Otroligt snyggt som vanligt! Hoppas kunna komma med på lite stickning.

 
At 12:49 AM, Blogger miastick said...

Åh vad fin! Grattis till den!

 
At 9:49 AM, Anonymous Anonymous said...

Åh Lea den är Fantastisk!

 
At 9:55 AM, Blogger neja said...

On se kyllä niiin ihana ja nätti :)

 
At 11:59 AM, Blogger Martsuli said...

Nätti tuo takki! Tykkään väristä kovasti.

 
At 11:14 PM, Blogger Lotta said...

Åh, vad fin! Och vilka fina knappar du hittade på Knapp-Carlsson! Om några dar får jag se koftan i verkligheten. :-)

 
At 2:22 PM, Blogger knitbyme said...

Lika fin som allt du stickar.

 
At 2:28 PM, Anonymous Anonymous said...

Den blev jättefin!
http://cina.blog-city.com

 

Post a Comment

<< Home