Saturday, April 19, 2008

Koukussa

En olisi uskonut että virkkaisin patalappuja (no, näitä on sentään vain yksi), mutta kun näytekerä näytti selvästi riittävän juuri sellaiseen (eikä paljon muuhun) ja sain tilaisuuedn opetella uuden tekniikan (virkkaus on minulle noin yleensäkin aika vieras tekniikka, vaikka perussilmukat osaankin). En tiedä miksi tätä kutsutaan, mutta tässä virkataan aina kiinteitä silmukoita yhtä aikaa tämän ja edellisen rivin silmukoiden takareunaan, näin virkkuusta tulee huomattavasti paksumpi kuin muuten.

Nej, jag fastnade inte på Grötö, även om det nästan sett lite så ut. Det har bara varit dåligt med tid att blogga om det, speciellt som en så roligt tillställning givetvis borde fått ett riktigt bra inlägg. Nåja, grytlappen på bilden har faktiskt lite med SiV att göra, eftersom garnet fanns i SiV-kittet.

Jag hade ju inte trott att jag skulle börja virka grytlappar, men eftersom jag samtidigt lärde mig en ny teknik (dubbelvirkning) och garnet inte verkade lämpat till så mycket annat kanske det var ursäktligt ändå. Och dessutom var det faktiskt roligt! Nu återstår bara att funktionstesta den, så en bröddeg står på jäsning.

1 Comments:

At 8:30 AM, Blogger Lotta said...

Dubbelvirkning verkar jättefränt! Jag gillar din grytlapp! :-)

 

Post a Comment

<< Home