Tuesday, September 04, 2007

Palmikoiden vääntöä

Nämä tammikuussa aloitetut sukat osoittivat jo pahoja UFOutumisen merkkejä, kunnes joskus elokuussa sain tekniikan sujumaan. Nyt olen jo voiton puolella sillä ensimmäinen sukka on valmis ja toisen silmukat luotu. Toivoakseni se valmistuu vähemmässä kuin kahdeksassa kuukaudessa. Malli, johon ihastuin ensi silmäyksellä, on Eunny Jangin suunnitelema Chuck's Cabled Socks.

Jag blev förtjust i Eunny Jangs Chuck's Cabled Socks vid första anblicken och så fort jag valt garn och beställt mönstret satte jag igång. Dock kändes det alldeles för krångligt och omständligt att sticka dem och ordet ufo var inte långt borta. Men, man ska aldrig ge upp och helt plötsligt efter ett halvår eller så fick jag ordning på tekniken och uppnådde en mer rimlig stickhastighet. Nu är första strumpan klar och den andra på gång och om inget oväntat inträffar hoppas jag att den inte ska ta åtta månader att få klar.

2 Comments:

At 10:02 PM, Anonymous Anonymous said...

Snart...

 
At 10:17 PM, Blogger Lotta said...

Du är så duktig! Jag kan inte ens få till ett vanligt färgbyte i ett platt mönster på slätstickning så att fastheten blir den rätta. Och du lyckas med strukturmönster! Dom ser ut att bli väldigt coola.

Jag måste fråga: har du slitit ut några av dina strumpor som du stickat ännu? Har du fått stoppa några (laga alltså)? Själv tenderat jag till att slita upp mina raggsockar undertill. Jag har läst att man kan låta en sytråd "gå med" när man stickar för att få det lite mera hållbart, men det är inget som jag testat ännu...

 

Post a Comment

<< Home