Friday, May 26, 2006

Kerintää

Langat ovat usein kauniita vyyhdillä, mutta toisalta valmiille kerille ei tarvitse tehdä mitään ennen kutomista. Tässä kerät jotka olen joutunut kerimään ensimmäiseen kymmeneen senttiin villatakin hihaa. Nyt puuttuu onneksi enää yksi väri (ja, jos tarkkoja ollaan, lisää jo kerittyjä värejä, mutta niitä ei tarvitse keriä ainakaan tähän hihaan).

Olen ennen ollut sitä mieltä että vyyhdinpuut ja kerintälaite ovat aika turhia näin vähän kutovalle, mutta alan ymmärtää miksi useimmilla sellaiset on. Toisaalta käsinekriminen on mukavan seurakllista puuhaa jos vain saa jonkun avuksi.

Jag har tyckt att garnvinda och nystmaskin är överkurs för en som stickar så pass lite som jag gör (och oftas av färdignystat garn), men efter att ha nystat 450 gram garn för att kunna sticka de första tio centimetrarna på ärmen är jag nästan färdig att börja titta efter sådana jag också. Å andra sidan är ju handnystning lite sällskapligt sådär, i alla fall när man har någon till hjälp.

2 Comments:

At 6:22 PM, Blogger Visa Lisa said...

Så pass LITE som du? Dumheter! Det var de första tillbehör jag köpte, och jag stickar mindre än du! De får en att känna sig 1. proffsig och 2. snabb. Vem sa att stickning inte var en materialsport? (Jag grunnar fortfarande på de där rosenträ deluxe-stickorna som Deisy har...) KRAM från sjuk-ögat

 
At 9:57 PM, Blogger miastick said...

Lägg till:
3. lyxig
4. glad, för att man får så snygga nystan och
5. schlagersnygg, för att garnvindan fläktar så man ser ut som Carola medan man nystar!
Det är ett måste. Och alla vänner kan vara med och veva. Mkt trevligt och socialt!

 

Post a Comment

<< Home